Emotie-eten de Baas ©

Emotie-eten de baas, dat lukt jou ook!

Uitgeteld lig je op de bank met maar één gedachte: ik moet zoet, chocola, NU! Na een zware werkdag is eerst een halve zak chips nodig om tot rust te komen. Herken je deze situaties?

Dit soort snoep- en snaaibuien zijn funest voor je zelfvertrouwen en je gewicht. Wil jij het emotie-eten blijvend onder controle krijgen? Nooit meer op dieet? Dan help ik je graag in dit proces.

Als Emotie-eten de baas specialist© van www.emotie-etendebaas.nl laat ik je onderzoeken waar jouw neiging tot emotie-eten vandaan komt. Je leert voelen dat je eigenlijk behoefte hebt aan een luisterend oor, troost of liefde. Een pak koekjes opeten vervult dit verlangen niet. Via een 7-stappen plan ervaar je hoe je je behoefte aan rust of waardering kunt bevrediging zonder naar troosteten te grijpen. Hiermee krijg jij je snoepbuien definitief onder controle.

In de begeleiding volgen we het 7-stappen plan dat beschreven staat in het boek “Liefde in plaats van chocola”, van Fenna Janssen, diëtist-therapeut en eigenaar van www.emotie-etendebaas.nl.

Individuele begeleiding:

Wil jij graag:

  • Stap voor stap gezonder gaan leven? Omdat je het gewoon heerlijk is om fit genoeg te zijn om te kunnen doen wat je graag doet!
  • Je meer bewust worden van je eetpatronen?
  • Het emotie-eten onder controle krijgen?
  • Een stimulans om dagelijks te bewegen, zodat je je energieker en sterker voelt?
  • Geleidelijk én blijvend gewicht verliezen, in plaats van snel afvallen en daarna weer aankomen met rente?

Dan is de Emotie-eten de baas aanpak passend voor jou.


Hoe ziet jouw leven er uit over 5 jaar? Ben je dan fit, gezond, zonder diabetes en met een keurige bloeddruk? Koop je weer leuke kleren en ben je trots op jezelf? Is het gelukt om je werk te blijven doen? Sport of zwem je met je (klein)kinderen?


De aanpak van Emotie-eten de baas is geschikt voor mensen die serieus aan de slag willen om in een jaar blijvend af te vallen, gezonder en fitter te worden en om definitief het emotie-eten en jo-jo-en onder controle te krijgen.

Individuele intensieve begeleiding betekent:

doelen stellen – plannen maken – acties uitvoeren – belemmeringen wegwerken – successen vieren – onderliggende patronen veranderen – volhouden en nog meer succes behalen


Hoe gaan we dit samen doen?

We beginnen met een GRATIS intake gesprek van ongeveer 30 minuten.

Na het intake gesprek bepaal je of je een intensief start traject bij mij wilt starten.

A. Intensief start traject:

  • Na het gratis intakegesprek hebben we 6 keer een gesprek in de praktijk. Je voedings- en beweegdagboek komt aan bod, je stelt doelen per week op, we bespreken het emotie-eten, dagmenu’s, successen, tegenslagen en aandachtspunten voor de komende weken.
  • In de overblijvende weken hebben we contact per e-mail. Daarin benoem je wat goed gaat, wat tegenvalt en verzamel je de vragen die je hebt. Via de mail reageer ik op jouw voortgang en vragen.
  • De laatste week houden we een eindgesprek met evaluatie.
  • Je ontvangt een persoonlijke map die per week wordt aangevuld met informatie over: emotie-eten, verleidingseten, kcal lijsten voor verjaardagen, BBQ, broodbeleg, uit eten gaan etc etc.
  • Je ontvangt het boek “Liefde in plaats van chocola”
  • Investering: jouw inzet en € 397

B. 6 maanden vervolg traject:

  • Traject B is bedoeld als vervolg op traject A.
  • De bedoeling van dit vervolgtraject is begeleiding bij het integreren van je nieuwe leefstijl in je dagelijks leven. Zo nodig kun je nieuwe doelen stellen en maken we op basis daarvan een vervolgstappenplan.
  • Investering: jouw inzet en € 397

Wat levert het je op?

  • Je gaat je energieker en vitaler voelen.
  • Je verliest gewicht, circa 1-2 kilo per maand. Dat lijkt weinig, maar op jaarbasis kan dit oplopen tot 12-20 kilo!
  • Het emotie eten leer je onder controle te krijgen, houden en wordt verleden tijd.
  • Je leert genieten van eten en ontdekt dat gezond eten heerlijk kan zijn!
  • Je leert genieten van bewegen, zonder dat je meteen 3 x per week naar de sportschool moet.
  • Je bent trots op jezelf en blij met je spiegelbeeld.

Op basis van welke adviezen begeleid ik je?

In mijn advisering ga ik uit van ‘normaal gezond eten’. Als je blijvend gewicht wilt verliezen, is het nodig om dagelijks gezonder en zo volwaardig mogelijk te eten én meer te bewegen. Lijkt logisch, maar is voor veel mensen in de praktijk lastig genoeg! Het eten van drie voedzame maaltijden per dag en eventueel drie keer iets gezonds tussendoor is lang vol te houden en voorkomt eetbuien. Hierdoor vallen mensen met overgewicht af zonder streng te lijnen.

Strenge modediëten werken soms op korte termijn; op lange termijn leiden ze meestal tot extra gewicht. Mijn begeleiding richt zich vooral op: lange termijn doelen voor ogen zien - realistische plannen maken - jou laten kiezen voor gezonder eten dat praktisch past bij je werk, gezin, etc. - volhouden - uit de vicieuze cirkel van streng lijnen en aankomen stappen - kiezen voor een 'gezond verstand aanpak' in plaats van de 'alles of niets strategie'.

In geval van emotie-eten kunnen we samen de oorzaken van je overgewicht en het jo-jo-en onderzoeken. We werken dan met korte oefeningen waarmee je ervaart welke eetpatronen jij hebt, wat je zelfbeeld is en wat je redenen zijn om te veel te eten. Lichaamsoefeningen en mindfulness helpen om te voelen of je eet omdat je ‘maaghonger’ hebt of omdat je je alleen, leeg of verdrietig voelt.

Vergoeding? De begeleiding kan in veel gevallen (deels) vergoed worden vanuit de (aanvullende) verzekering, afhankelijk van je verzekering en de polisvoorwaarden. Dit bespreken we tijdens het kennismakingsgesprek.

Individuele sessies op afspraak: Als je een programma van 3 of 6 maanden niet passend vindt, dan zijn in overleg individuele sessies op afspraak mogelijk. De kosten hiervan zijn € 65 per uur.